"Ravi on kuin pääskysen lentoa...kevyttä, nopeaa, iloista, rentoa"

sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Pluusi debytoi 80cm Vahannan estekisoissa ja Pääsky-poloinen muutti Teivoon

Tällä viikolla ollaan hypätty kolme kertaa, koska viikko on ollut yhtä satuloiden testausta...tai siltä se ainakin tuntuu...MUTTA, meilläpä onkin nyt uusi penkki, jeeeeee! Synteettinen yleissatula, mutta parempi istua kuin vanha eikä ole liian kapea hepalle. Ottivat vanhan vaihdossa.

Tänään siis oltiin Vahannassa estekisoissa Pluusin kanssa. Eeva oli kans Rollella hyppäämässä meidän kanssa samaa rataa.  80cm oli siis kyseessä. Pluusin eka 80 rata ja puhdas suoritus. Yksi puomi taisi kolahtaa, mutta ei pudonnut. Pluusi oli tänään mukavan tarkka jaloistaan. Askeleet eivät meinanneet sopia ihan jokaiselle esteelle ja mun olisi pitänyt suhteuttaa suhteutetut välit paremmin, mutta kokonaisuudessaan ihan hyvä suoritus. En osaa vielä ajatella esterataa Pluusin silmin, kun edelleen on lihasmuistissa Woodyn näkemykset. Pluusia täytyy oikeasti ohjeistaa ja mun täytyy jatkossa alkaa miettiä esteiden väleihin tulevia laukkoja tarkemmin. Woodyn kanssa ei tarvinnut, eikä edes voinut. Se oli kovin omaehtoinen heppa. Pluusi kuuntelee ja tarvitsee ratsastajaa enemmän. Hyvää harjoitusta siis mulle!!! Rata oli melko tekninen ja oksereita oli monta. Sarjaväli oli tuttuun tapaan yhden laukan mittainen, mutta Pluusi nohevana töppöjalkana sai tungettua väliin kaksi askelta. Joku toinenkin hasardi meille tuli, mutta en nyt muista mikä. Mä olin tänään huono! Mulla kaivautui jostain uumenista vanhoja virheitä, joista olin jo päässyt...seisoin varpaillani yms. Pluusin kanssa onneksi pystyn istumaan penkissä paljon paremmin kuin Woodyn kanssa. Pluusin laukka myöskin säilyy eikä katoa kurveissa tai muuallakaan. Sain 31 pistettä, tyyliluokka oli siis kyseessä. Pluusi tasapainottaa edelleen todella voimakkaasti ulospäin eli asettuu väärään suuntaan (ravurin perusongelma) ja tuomari tulkitsi asian, että minä käännän hevosta ulos, kun eihän tuomari voinut mistään tietää, että Pluusilla on raviradalla tämä sama ongelma ja että se juoksee aina ihan vinossa. Yritän epätoivoisesti saada ratsastettua hyvät tiet samalla kun hevonen puskee ja jyrää lapa edellä, niin tokihan siitä tulee vaikutelma, että minä käännän päätä ulospäin. No mutta...tämä asia korjaantunee lähiaikoina ja on itseasiassa jo parantunutkin, mutta jännittävässä tilanteessa Pluusi puskee ihan älyttömästi ja haistattaa sisäpohkeelle, jolloin mun on pakko pitää sitä ulko-ohjalla jotta päästään etenemään radalla sinne minne halutaan.

Tämän päivän kisan tarkoituksena oli kokeilla 80cm:n rataa ja saada varmistus Niihaman aluekisoja ajatellen. En halunnut lähteä Niihaman kisoihin kokeilemaan korkeutta ekaa kertaa, koska mua olisi itseäni jännittänyt liikaa. Mukavampi kokeilla ensin pikkukisoissa...ei oo niin montaa silmäparia näkemässä, hih!!! Tää oli hyvä kokeilu ja lähden aluekisoihin kahden viikon päästä hyvillä mielin :) Töpeksitään tai ei, mutta ainakaan mua ei jännitä niin paljon tämän päivän jälkeen. Vettä tuli tänään ajoittain kuin esterin pebasta , mut onneksi meillä oli hyvät varusteet mukana. Mulle jäi radasta hyvä fiilis, vaikka en ollutkaan radalle lähtiessä täysissä ruumiin ja sielun voimissa...olen Pluusista todella ylpeä. Se on tosi lyhyessä ajassa mennyt valtavasti eteenpäin.

Kiitos kannustusjoukoille ja kiitos Eevalle kuvaamisesta, vaikka meidän kamera olikin tänään sitä mieltä, ettei Torkkelissa oo paljoo kuvattavaa...paitsi REIDET, WuuuHuuuu!!! :) :) :) Tässä siis muutama otos todistusaineistoksi.





Tää on itseasiassa melkolailla taidekuva, tiimivärit vilkkuu :)


Pääsky vietiin eilen Sarkolan Sepon talliin Teivoon. Nyt se opettelee ravihevosen elämää parisen kuukautta ja sitten sitä EHKÄ uskaltaa ajaa itte metsätiellä, hui! Lastattiin varsa kopperoon turvallisesti jalkakäytävällä Kuruntien vieressä ja muut varsulit jäivät laitumelle huutelemaan...Pääsky ei paljoa piitannut vaan lompsi mun perässäni koppiin. Teivossa sama juttu. Ei hötkyilyä eikä huutelua. Sinne se jäi vuotiaan lämpösen naapurikarsinaan tuhisemaan. Hieno Pääsky! Se näytti eilen jotenkin tosi kivalta ja nätiltä...siis miinus heinämaha!!!!!!!!!!! Huomenna jos kävis sitä jo kattomassa. Mukavaa, asiat etenevät :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti